Telecom- en ICT diensten voor Wholesale

KPN is leverancier van telecommunicatie- en ICT-diensten en biedt consumenten vaste en mobiele telefonie, internet en televisie. Voor zakelijke klanten verzorgt KPN complete telecommunicatie- en ICT-oplossingen. Voor de Wholesale klanten worden telecommunicatie- en ICT diensten geleverd die deze doorverkopen aan consumenten onder een eigen merknaam.

Omschrijving van de opdracht

Bostec is gevraagd om leiding te geven aan de ontwikkeling en marktintroductie van de triple-play dienst; telefonie, internet en televisie voor de Wholesalemarkt. Basis voor deze dienst was de bestaande triple-play dienstverlening vanuit KPN rechtstreeks aan consumenten. Verschillen tussen de bestaande dienst aan de consumentenmarkt en de dienst aan de wholesalemarkt zijn: het productpakket, het verkoopkanaal, de levering van de dienst, de verrekening van de dienst en het beheer van de dienst.

Kernaanpak

De kernaanpak van deze opdracht was het inrichten van een dedicated team dat geheel gericht was op dit project. Daarbij was het creëren van een hechte teamsamenwerking van groot belang om de complexe uitdagingen voor elkaar te krijgen en continuïteit van het team te waarborgen. Aangezien het een langlopend project was van ca. 2 jaar was het opbouwen van draagvlak binnen de KPN-organisatie noodzakelijk om in de snel wijzigende organisatie overeind te blijven.

Resultaat

Er is een productbeschrijving en een marketingplan gemaakt. Op basis daarvan is de Wholesale verkoopafdeling op pad gegaan om potentiele klanten te benaderen en contracten af te sluiten met enkele pilot klanten. Er zijn geautomatiseerde processen ingericht om orders te ontvangen, diensten te kunnen leveren en facturen te kunnen genereren. Daarnaast is een beheerafdeling ingericht om klantvragen en storingen af te kunnen handelen. Eindresultaat van deze opdracht was dat er drie klanten zijn aangesloten waarbij deze triple-play diensten zijn geleverd.