Samenwerken in een complexe, technische omgeving

Op naar een nieuw bagagesysteem én een nieuwe terminal voor Amsterdam Airport Schiphol
Geplaatst: 28-03-2022

Principal Consultants Anthon van Gent en Leo Groeneveld werken beiden al vele jaren mee aan mooie projecten op de internationale luchthaven. En dat is logisch, want er is ontzettend veel te doen op de luchthaven. Van innovatie tot optimalisatie, van ketenintegratie tot projectmanagement en van assetmanagement tot digitale transformatie. Amsterdam Airport Schiphol ademt de sfeer van een wereldstad, met alle hectiek en veelzijdigheid die daarbij past.  

Schiphol investeert voortdurend in uitbreiding en innovatie en de luchthaven beschikt over één van de modernste bagagesystemen ter wereld. En dat willen ze graag zo houden. Daarom wordt er vooruitgekeken, om tijdig voorbereid te zijn op groei, antwoord te hebben op als maar strengere milieu- en privacywetgeving, om wendbaar te zijn en te kunnen reageren op onverwachte ontwikkelingen, zoals de pandemie in 2020/2021.  

Principal Consultant Leo Groeneweg        Principal Consultant Anthon van Gent

Principal Consultant                       Principal Consultant
Leo Groeneveld                                Anthon van Gent

In de bagageafhandeling op Schiphol werken ongeveer 2.000 mensen, voor een groot deel in ploegendiensten. Ruim 100 van hen werken voor Amsterdam Airport Schiphol. Zij zijn – samen met een aantal ingehuurde bedrijven – verantwoordelijk voor de ontwikkeling, de aansturing, het beheer en het onderhoud van alle bagagesystemen, inclusief de datacenters en software die de systemen besturen. Bostec is één van die bedrijven en daar zijn we trots op.  

Creatieve oplossingen vinden in spanningsveld

Anthon en Leo voelen zich als een vis in het water in deze uiterst dynamische werkomgeving. Leo vertelt: “Werken op Schiphol voelt als bezig zijn met een open hart operatie. Ik hou van de gezonde spanning van de projecten. Er is altijd een spanningsveld tussen de dagelijkse operatie en tegelijkertijd daarin optimalisaties en vernieuwingen realiseren. De doorstroming van passagiers mét hun bagage moet vlekkeloos doorgaan. Slimmere en snellere processen invoeren vraagt dan om creativiteit. Welke mogelijkheden zien we? Bijvoorbeeld tijdelijke maatregelen, zodat we tijdens de operatie aanpassingen kunnen doen in de systemen of procesvoering. Het oplossen van dit soort vraagstukken is echt niet eenvoudig, maar het lukt altijd en dat maakt werken hier inspirerend en tof.” 

Meerjarige projecten tijdig starten is key

Momenteel werken de consultants mee aan het project ‘Zuidelijke ontwikkeling’ De projectnaam is letterlijk; de zuidkant van Schiphol. Dat is dé plek waar uitbreiding en ontwikkeling nog mogelijk is. Het project waarin voorbereidingen voor de komst van de nieuwe terminal wordt gerealiseerd, inclusief een nieuwe bagagekelder voor het laden en lossen van bagage met een aansluiting op het huidige bagage systeem.    

Het project is in 2021 gestart om tijdig voorbereid te zijn op de toekomstige behoeften. Leo vervolgt: “De pandemie zorgde voor minder passagiers en dus minder vluchtbewegingen. Nu zien we het aantal passagiers weer toenemen en is de komst van de nieuwe terminal nodig. Tijdig anticiperen is, gezien de doorlooptijden van de projecten, noodzakelijk.”  

Anthon vult aan: “Verouderde systemen kun je hier niet zo 1-2-3 vervangen door nieuwe, betere systemen. Daar is grondige voorbereiding voor nodig. Ik vind het fantastisch om intensief samen te werken met de teams van assetmanagement en operatie. Het fenomeen luchthaven geeft mij tomeloze energie.”  

Meer bagagebuffer door inzet capaciteitsmanagement

Per jaar verwerkt Schiphol nu zo’n 53 miljoen stuks bagage. Per dag kan dat variëren van ongeveer 120.000 stuks op rustige dagen, tot 180.000 op extreem drukke dagen zoals aan het begin van een vakantie.  

Reden genoeg om het optimaliseren van de bagagestromen en -opslag continue te monitoren en te verbeteren. Leo geeft aan: “Het eerste project van de Zuidelijke Ontwikkeling is de ‘Buffer South Upgrade’. Dit project zorgt voor extra opslagcapaciteit die nodig is om het end-off-life D-pier buffer systeem gefaseerd te kunnen vervangen, en om het nieuwe bagagesysteem onder de nieuwe terminal te voorzien van buffercapaciteit”.   

Schiphol bagagesystemen

Keten- en logistieke procesoptimalisatie

Anthon besluit met: “Een project hier staat nooit op zichzelf, je moet altijd breder kijken dan je eigen project. We ontwikkelen processen en systemen, waarbij we sterk rekening houden met bekende, maar ook onverwachte omgevingsfactoren. Het is ongelooflijk belangrijk dat de nieuwe processen wendbaar zijn, de techniek moet dit faciliteren. In het gevormde multidisciplinaire team, met stakeholders vanuit alle betrokken partijen, ontwikkelen we samen met de ontwerpende partijen een nieuw stukje Schiphol. Daar hebben de organisatie en de passagiers straks weer profijt van!” 

Meer weten over onze projecten in de mobiliteit?

Neem contact op met Richard Deijkers.

Contact Richard Deijkers

Hoe kan ik jou helpen met je mobiliteitsvraagstuk?